프로세스의 개념

INTERESTS 2013.11.20 12:07 Posted by Dale

 

프로세스의 개념


Process Thinking

Process in Corporations

"A process is a specific ordering of activities across time and place, 
 with a start and a finish and explicit inputs and outputs"
 - Davenport-

Processes are how organizations provide products and services to their customers


기업은 "업무프로세스의 집합체"이며, 기업활동은 목표 달성을 위한 "프로세스의 실행", 
기업의 성과는 "업무 프로세스 실행의 결과"로서 설명이 가능합니다. 


결국 Process Excellency는 기업 경쟁력의 핵심이며,
이러한 프로세스의 정리, 생성, 개선, 적용에 이르는 Process Management의 과정은 기업의 
혁신/개선활동의 주된 대상이 되어오고 있습니다. 




Process Management의 현실

지난 20여년간 대부분의 기업들은 ERP, DSS, KMS등 데이터의 관리와 사용에 주목해왔습니다. 
상대적으로 많은 기업들이 프로세스를 어떻게 잘 관리할 것인가에 대한 노력은 아직 초보적인 수준입니다.

The Problems: Managing business procsesses
Thomas W. Malon(MIT) - Using process - based tool in consulting

In the last decade or two, most companies use of data has been transformed through 
initiatives like decision support system, information resource management, data repositories, enterprise resource planning systems, and most recently knowledge management. It is now hard to find a large successful company that has not made significant progress in computerizing and integrating their data across the company. Many companies, for example, now have extensive customer histories available on-line to the service representatives who help customers on the phone. Some leading companies are deriving significant additional benefits from "mining" their corporate data foe detailed insight into which customers and which products are most profitable

compared to their use of data, however, most companies today art still very primitive in the ways they manage their processes. Business processes are inconsistent across applications, locations, functions, and divisions(1). Few people understand how their work relates to the overall processes in which they participate(2). Even though process maps, task documentation, and job aids exist in isolates cases, most knowledge about how things are -or should be- done is stored incompatible and disconnected ways(3). Usually this knowledge is not even written down at all, but exists in people's head(4)

(1) 업무 프로세스가 지역, 조직, 시스템 간에 일관성이 없음. 
(2) 소수만이 자신의 업무와 연관된 전체 프로세스를 이해하고 있음.
(3) 프로세스맵, 업무관련문서, 업무매뉴얼 등이 분산되어 존재하고 서로 단절되어있으며, 일치하지 않음
(4) 대개의 경우 프로세스 관련 지식은 기록되지 않고 작업자의 머리속에만 존재하고 있음. 




어떻게 프로세스를 관리할까?

프로세스를 관리하는 방법으로는 표준화/자산화 및 BPM 도입이 있습니다. 
이를 통해 얻을 수 있는 이득은 다음과 같습니다. 

(1) 프로세스 표준 수립 및 작업 표준의 상세화를 통한 Operation/communication Error 방지
(2) 표준준수의 강제화 업무자동화/ 시스템화를 통한 Operation/communication Error 방지
(3) 프로세스 모니터링 체계 및 대응체계 강화를 통한 Communication/Management Error 방지
(4) 사실에 근거한 개선활동의 일상화를 통한 
Communication/Management Error 방지
=> 프로세스를 정의하고 프로세스 대로 업무를 수행하도록 통제하며, 현황을 적시에 파악하여, 
    현상을 개선해 나가는 체계 마련

※Error
   i) Operation Error: 작업자의 잘못된 판단, 작업방법에 의해 품질저하 및 재작업 유발
   ii) Communication Error: 관련공정/ 부서 간 업무 혼선으로 인한 중복, 누락, 지연 유발
   iii) Management Error : 업무관리/개선능력 미비로 인한 병목 발생 및 효율 저하


Fig1. 프로세스 정의(모델링 툴을 활용한  프로세스 표준화/자산화)





프로세스 표준화의 예를 들면, 쉽게는 Ford자동차의 컨베이어 벨트 도입을 들 수 있겠습니다. 

Fig2. FORD자동차 컨베이어벨트 

포드는 이를 통해 아래와 같은 효과를 얻을 수 있었습니다. 

- 업무의 정형화/가시화
- Activity level의 R/R을 분명하게 담당자에게 Assign
- 작업 방법의 상세화/표준화(업무 매뉴얼 및 관련문서)
- 일을 찾아가는 방식에서 일이 작업자를 찾아오는 방식으로 전환
- 후 공정에 대한 Service Level(시간/품질)의 준수 강제화


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